endodonție

Tratamentul endodontic se ocupă de interiorul dintelui. Pentru a înțelege tratamentul endodontic este utilă cunoașterea anatomiei dintelui.

plansa1
În interiorul dintelui, sub smalțul alb și un strat tare denumit dentină, se găsește un țesut moale numit pulpă. Pulpa conține vase de sânge, nervi și țesut conjunctiv care în timpul dezvoltării dintelui, ajută la formarea țesuturilor tari (smalț, dentină).

Pulpa se extinde de la coroana dintelui până la vârful rădăcinii, unde face legatura cu țesuturile din jurul acesteia. Pulpa este importantă în timpul creșterii și dezvoltării dintelui. Totuși, după ce un dinte este maturizat complet, acesta poate supraviețui fără pulpă, dintele continuând să fie hrănit de țesuturile înconjurătoare.

De ce am nevoie de un tratament endodontic?

Tratamentul endodontic este necesar când pulpa, țesutul moale din interiorul canalului rădăcinii, se inflamează sau se infectează.

plansa2

Inflamația sau infecția poate avea diferite cauze: o carie adâncă, tratamente dentare repetate asupra dintelui, sau un dinte crapat sau ciobit. În plus, o lovitură poate afecta pulpa chiar dacă dintele nu are fisuri sau ciobiri. Dacă inflamația sau infecția pulpei rămâne netratată, poate cauza durere sau formarea unui abces.

Care sunt semnele care îmi arată ca am nevoie de tratament endodontic?

Simptomele includ durere, sensibilitate prelungită la rece sau cald, sensibilitate la atingere sau mestecare, decolorarea dintelui, sensibilitatea nodulilor limfatici, precum și a osului și țesuturilor gingivale din zonă. Cu toate acestea, uneori dintele este lipsit de simptome.

Cum salvează tratamentul endodontic dintele?

Medicul dentist înlătură pulpa inflamată sau infectată, curăță și dă formă interiorului canalelor rădăcinii, apoi le umple cu materiale care sigilează aceste canale. După aceea medicul va plomba sau va pune o coroană peste dinte. Dintele va continua să funcționeze ca și oricare alt dinte.

Voi simți durere în timpul sau după tratament?

Multe dintre tratamentele endodontice sunt realizate pentru a elimina durerea de dinți cauzată de inflamația sau infecția pulpei dentare. Cu ajutorul tehnicilor și anestezicelor moderne, majoritatea pacienților afirmă că se simt confortabil în timpul tratamentului.
În primele zile după tratament, dintele poate fi sensibil, în special dacă înaintea tratamentului acesta era dureros sau infectat. Acest discomfort poate fi ameliorat cu ajutorul antiinflamatoarelor; (urmați recomandările medicului dentist).

Este posibil să simțiți dintele tratat diferit față de ceilalti dinți pentru o perioadă de timp după ce tratamentul endodontic s-a încheiat. Totuși, dacă simțiți durere severă, presiune, sau o durere care durează mai mult de câteva zile, anuntați medicul dentist.

Tratamentul endodontic:

Tratamentul endodontic poate fi realizat în una sau două sendințe și constă în următoarele etape:

1.   Medicul examinează dintele și administrează anestezic local. După ce dintele este amorțit, medicul pune peste zona din jurul acestuia un mic câmp protectiv denumit digă, pentru a izola dintele și a-l menține curat, precum și pentru a împiedica saliva să pătrundă în timpul tratamentului în interiorul dintelui.

plansa3
2.  Medicul face o deschidere în coroana dintelui. Se utilizează instrumente foarte mici pentru a curăța pulpa din camera pulpară și din canalele rădăcinii și pentru a modela spațiul pentru obturația finală.

plansa4
3.  După ce spațiul este curățat și modelat, medicul umple canalele pulpare cu un material biocompatibil, de obicei unul similar cauciucului, denumit gutapercă. Gutaperca este aplicată cu un ciment adeziv pentru a asigura sigilarea completă a canalelor radiculare. De obicei se realizează o obturație (plombă) temporară pentru a închide deschiderea. Aceasta va fi înlăturată de medicul dentist înainte de a restaura dintele.
plansa5

4.    După ce tratamentul endodontic a fost finalizat, dintele va fi acoperit cu o coroană sau cu o obturație (plombă) ca să fie protejat, să funcționeze normal și să reziste în timp. Dacă dintele nu are suficientă structură pentru a susține obturația, medicul dentist poate insera în dinte un pivot din fibră de sticlă sau metal. Pentru detalii legate de planul de tratament întrebați medicul dentist.

plansa6        plansa7

Cât va costa tratamentul?

Costul variază în funcție de complexitatea problemei și de dintele afectat. Molarii sunt mai dificil de tratat, deci de obicei costul este mai mare. Dacă dintele a fost tratat anterior, și necesită un retratament, costurile sunt de obicei mai ridicate datorită complexității tratamentului corectiv și a timpului necesar.

De obicei, tratamentele endodontice și obturațiile (plombele) dinților naturali sunt mai ieftine decât alternativa de a extrage dinții, deoarece dinții extrași trebuie înlocuiți cu o punte sau un implant pentru a restaura mestecarea și pentru a preveni migrarea dinților adiacenți. Acestea de obicei costă mai mult decât un tratament endodontic și o obturație (plombă).

click aici pentru tarife

Va necesita dintele tratat o îngrijire specială sau un alt tratament după tratamentul endodontic?

Nu ar trebui să mestecați sau să mușcați pe dintele tratat până când nu este plombat definitiv deoarece dintele neplombat se poate fractura. În afară de aceasta, este necesar să mențineți o igienă orală bună (periaj, utilizarea aței dentare, controale stomatologice periodice).

Majoritatea dinților tratați endodontic țin  la fel de mult ca dinții naturali. În unele cazuri, un dinte tratat nu se vindecă, sau durerea nu trece (în special dacă nu a fost definitivat tratamentul endodontic, adică inchiderea canalelor și restaurarea coronară fie prin plombă fie prin coroană). În acest caz, refacerea tratamentului endodontic poate salva dintele.

În cazuri rare, poate fi necesară o corecție chirurgicală, după ce toate alternativele de tratament au fost investigate sau încercate.

Ce determină necesitatea tratării adiționale a unui dinte tratat endodontic?

O traumă, o carie adâncă, sau o obturație crăpată sau ruptă poate cauza o infecție nouă în dinte. În unele cazuri medicul dentist poate să descopere canale radiculare foarte înguste sau curbate care nu puteau fi tratate inițial.

Toți dinții pot fi tratați endodontic?

Majoritatea dinților pot fi tratați. Câteodată, un dinte nu poate fi tratat deoarece canalele radiculare nu sunt accesibile, rădăcina este sever fracturată, dintele nu are suport osos adecvat, sau dintele nu poate fi restaurat. Totuși progresul în endodonție face posibilă salvarea unor dinți care chiar și acum câțiva ani nu puteau fi salvați. Dacă tratamentul endodontic nechirurgical nu este suficient, microchirurgia endodontică ar putea corecta problema dintelui respectiv.